چگونگی کشف المنت و هیتر برقی

المنت سازی برقی و تاریخچه آن


در سال 1879 میلادی توماس ادیسون برای لامپ روشنایی خود از یک رشته فیلامنت کربنی استفاده کرد. از آنجایی که این رشته فیلامنت علاوه بر نور گرما هم تولید می کرد، افتخار ساخت اولین المنت حرارتی برقی از آن ادیسون شد. یک قرن طول کشید تا ما از هیتر ها به طور خاص برای تولید گرما استفاده کنیم. چقدر خوب می شد اگر می دانستیم چه کسی اولین المنت را خریداری کرده است؟

 

قانون اول ترمودینامیک و انرژی گرمایی

قانون اول ترمودینامیک در اواخر قرن 19 ام میلادی برای اولین بار توسط جولیوس رابرت مایر و جیمز برشکات جول در رابطه با انرژی گرمایی تعریف شد. کمی پس از آن مخترعان شروع به استفاده از قوانین ترمودینامیک در راستای ایجاد مبدل های گرمایی برقی کردند. به عنوان مثال در سال 1868 میلادی نقاشی از لندن به نام بنیامین وادی اولین هیتر بخار آب را ساخت. اما به دلیل اینکه اختراعش سیستم تهویه ای جهت خروج بخارات نداشت برای استفاده در منازل چندان ایمن نبود.

 

اختراع هیتر آب برقی

21 سال بعد فردی آمریکایی نروژی اولین هیتر آب برقی را اختراع کرد که خیلی بهتر کار می کرد. یکی از قدیمی ترین عنصر های حرارتی کشف شده که امروزه هم مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع سیلیکون کارباید بوده است و توسط مخترع آمریکایی در سال 1891 در حال سنتز کردن الماس به صورت اتفاقی کشف شد. چیزی که او در عوض به دست آورد ماده ای بسیار سخت و عالی برای کاربردهای دما بالا و نیمه هادی بود.

 

کاشف آلیاژ نیکل کروم چه کسی است؟


یک دهه بعد در سال 1905 آلبرت مارش ماده نیکروم (nichrome) که ترکیبی از نیکل و کروم می باشد را کشف کرد . از آنجا که این ماده می توانست به دماهایی 300 بار گرمتر از مولد های حرارتی آن زمان برسد انقلابی در صنعت ایجاد کرد.

 

رابطه جنرال الکتریک و المنت برقی

در سال 1906 مارش این اختراع را به نام خود ثبت کرد و تنها سه سال بعد از این موضوع، جنرال الکتریک فروش موفق اولین توستر برقی خود را که با استفاده از نیکروم ساخته شده بود آغاز کرد.

 

پیدایش کتری چای برقی

مدت کوتاهی پس از آن هم تولید کنندگان، کتری های چای را برقی کردند که در ابتدا باید روی هیتر های سیم پیچی شده گرم می شدند اما بعد ها این تجهیزات داخل کتری قرار داده شدند. در ابتدا این لوازم حرارتی برقی تنها توسط ثروتمندان برای مشاغل سودآور استفاده می شد اما در طی رونق اقتصادی حاصل پس از جنگ جهانی دوم، لوازم برقی دارای المنت های حرارتی روانه بازار شدند و به طور چشمگیری در منازل مورد استفاده قرار گرفتند.

 

پیدایش بخاری و رادیاتور برقی میله ای در دهه 1950 میلادی


از جمله لوازم حرارتی برقی آن زمان می توان به بخاری ها و رادیاتورهای برقی اشاره کرد. در دهه 1950 میلادی هیتر های میله ای بسیار محبوب بودند و خرید و فروش المنت به شدت افرایش پیدا کرد.چرا که این مدل ها به راحتی قابل حمل بودند،در هر مکانی به راحتی نصب می شدند و همچنین خیلی سریع محیط را گرم می کردند.با اینکه این عناصر برقی نسبت به نمونه هایی که با سوخت کار می کردند خطرات کمتری داشتند باز هم از ایمنی بالایی برخوردار نبودند و کاربران را در معرض سوختگی قرار می گرفتند.این محصولات پایه و اساس ساخت دیگر انواع مولدهای گرمایشی از جمله المنت های برقی مادون قرمز هستند که امروز به طور گسترده ای در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.