آموزش سیم کشی هیتر برقی

طریقه سیم کشی هیتر برقی و نقشه سیم کشی کلید بخاری برقی

با ورود به فصل سرما کم کم همه‌ی ما در فکر وسایل گرمایشی خانه‌هایمان هستیم. این وسایل گرمایشی از گذشته تا کنون یک مسیر طولانی را طی کردند. کم کم کرسی‌ها و بخاری‌های هیزمی قدیمی کنار رفتند و جای خود را به رادیاتو‌ر ها و بخاری‌های برقی دادند. با ظهور بسیاری از وسایل گرمایشی جدید نظیر هیتر برقی بسیاری از دغدغه‌ها از بین رفت و آسایش و راحتی بیشتر به خانه‌ها برگشت. ما در این صفحه قصد داریم در خصوص طریقه سیم کشی هیتر برقی و نقشه سیم کشی کلید بخاری برقی صحبت کنیم.

سیم کشی هیتر برقی


آموزش سیم کشی هیتر برقی
هیتر برقی وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی مبدل می‌کند. برای شناخت مدار الکتریکی و نحوه سیم کشی کلید بخاری برقی ابتدا لازم است که با اجزای مدار و کارکرد هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه آشنا شویم.

المنت‌ ها :
المنت سیم نیمه رسانایی است که دارای مقاومت است. این رشته سیم تحمل داغ شوندگی و عبور جریان بسیار بالا را دارد و ذوب نمی‌شود، المنت‌ ها در مدار الکتریکی هیتر برقی نقش مقاومت را ایفا می‌کنند و با توجه به نوع دستگاه در انواع مختلفی مثل میله‌ای، نواری کویل، شیشه‌ای در مدار به کار می‌روند، در حقیقت در بخاری‌های برقی المنت‌ ها جریان هوایی که از سمت فن به سمتشان می‌آید را گرم کرده و وارد محیط می‌کنند. این رشته ‌سیم‌های نارسانا دور پایه‌های سرامیکی پیچیده می‌شوند و به صفحه‌ی براق متصل می‌گردند. گرمای به وجود آمده از المنت‌ ها توسط صفحات بازتابنده منعکس می‌شود. صفحات براق نقش بسزایی در جلوگیری از زیاده از حد داغ شدن سیم پیچی پشت دستگاه دارند.

 

کلید بخاری برقی 


کلید در مدار هیتر برقی نقش قطع و وصل جریان را بر عهده دارد. یعنی اگر کلید قطع باشد قطعه‌ی الکتریکی متصل به آن از مدار خارج می‌شود و اگر کلید وصل باشد قطعه‌ی الکتریکی در مدار قرار می‌گیرد. کلیدها در دو نوع چراغ دار و بدون چراغ تولید می‌شوند که در کلید‌ های چراغ دار هنگامی که کلید وصل است نور آن نیز روشن می‌شود. در مدار داخلی کلید، لامپ را با یک مقاومت سری می‌کنند که ولتاژ ورودی که 220 ولت است کاهش یابد و لامپ صدمه‌ای نبیند زیرا اگر جریان زیاد از لامپ گذر کند لامپ می‌سوزد.

سیم‌ها
جریان الکتریکی از طریق سیم‌ها در مدار جریان پیدا می‌کند. در هیتر‌های برقی چون جریان عبوری بسیار بالاست، باید از سیم‌های دارای سطح مقطع بالا استفاده کرد.

 

ترمینال‌ها هیتر برقی


ترمینال‌ها دو یا چند سیم را به یکدیگر متصل می‌کنند. در واقع هنگام استفاده از ترمینال، جریان برق بدون گرم شدن سیم‌ها عبور می‌کند و خطر برق‌گرفتگی به صفر می‌رسد. ترمینال‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در هیتر‌های برقی ترمینال چینی استفاده می‌شود.

صفحات منعکس کننده
این صفحات از استیل ساخته شده‌اند و درپشت المنت‌ها قرار دارند. صفحات بازتابنده از طریق انعکاس گرما به محیط بازدهی دستگاه را بالا می‌برند.

 

دو شاخه برق  بخاری برقی


دو شاخه‌ها در انواع مختلفی ساخته میشوند. در دو شاخه‌ی برق هیتر‌های برقی از سیم ارت‌دار یا سیم اتصال به زمین استفاده می‌شود. این سیم جریانات ناخواسته برق را به زمین انتقال میدهد و بدین طریق از بروز خطراتی مثل برق گرفتگی جلوگیری می‌شود.

 

نقشه سیم کشی کلید بخاری برقی

 

نقشه سیم کشی کلید بخاری برقی


برای سیم کشی کلید بخاری برقی به 3 طریق میتوان این کار را انجام داد:

 

مدار الکتریکی با دو کلید، دو المنت و یک فن


در این نوع هیتر برقی هنگامی که کلید یک وصل می‌شود، موتور دستگاه و المنت R1 شروع به کار می‌کنند. بدین طریق که جریان هوایی که توسط چرخش موتور تولید می‌شود، از طریق المنت‌ها گرم شده و وارد محیط می‌گردد. با وصل شدن کلید شماره‌ دو المنت R2نیز وارد مدار شده و گرمای بیشتری به محیط داده می‌شود. باید دقت شود که حتما ابتدا کلید شماره یک روشن شود. زیرا مدار طوری طراحی شده است که با اتصال کلید یک موتور در مدار قرار می‌گیرد و روشن می‌شود. اگر از ابتدا کلید شماره دو را روشن کنیم، موتوری در مدار قرار نگرفته تا شروع به کار کند و فقط المنت‌ دوم روشن می‌شود. در این گونه مواقع احتمال آسیب رسیدن به دستگاه بسیار زیاد است.

 

مدار با سه المنت و دو کلید


در این نمونه از بخاری‌های برقی، فن وجود ندارد و سه المنت عهده‌دار گرم کردن فضای محیط هستند. در این مدار الکتریکی دو تا از المنت‌ها بطور موازی با یکدیگر قرار گرفته و به یک کلید وصل می‌شوند. المنت سوم نیز به کلید دوم وصل شده و به صورت موازی با دو المنت اول قرار می‌گیرد.

 

مدار الکتریکی با سه المنت و سه کلید لامپ دار


در این مدار تمام المنت‌ها به‌طور موازی با هم در مدار قرار دارند و هر المنت به یک کلید متصل است. کلیدی که در این مدار به کار می‌رود از نوع چراغ دار بوده و همان طور که قبل تر توضیح داده ایم در داخل ساختمان کلید با یک مقاومت به صورت متوالی قرار می‌گیرد تا ولتاژ مدار افت کند و به لامپ چراغ آسیب نرسد. در این نوع کلید‌ ها سیم فاز جریان الکتریکی را از منبع می‌گیرد و پس از عبور از سیم‌کشی داخلی کلید به سمت وسیله‌ی برقی هدایت می‌شود. هنگام برگشت برق به منبع نیز یک سیم نول که به پایه دوم لامپ داخل کلید متصل است، این وظیفه را انجام می‌دهد.

 

کلام آخر

در پایان باید گفت که معمولا انتخاب انواع بخاری برقی با توجه به نیاز و استفاده‌ای که از این دستگاه دارید باید صورت گیرد و حتما به سیم کشی هیتر برقی دقت کنید. هنگام خرید این وسیله باید موضوعاتی چون مساحت فضایی که قرار است گرم شود، نوع گرمایش تولیدی بخاری که می‌تواند به صورت همرفتی و یا تابشی باشد و… را مد نظر قرار دهید. معمولا بخاری‌های فن‌دار آلودگی صوتی تولید می‌کنند. پس هنگام خرید آن‌ها باید از مقدار صدای تولیدی مطمئن شوید.