سود پرک چیست ؟


سود پرک چیست ؟


سود پرک یا سود کاستیک پرک یا همان هیدروکسید سدیم پرک NAOH ، ورقه های نازکی سفید رنگی هستند که جاذب رطوبت بوده و قابلیت انحلال در آب را دارند. این ماده از تبخیر سود کاستیک مایع که خود از طریق فناوری ممبرانی تولید شده است بدست می آید.

سود پرک یا سدیم هیدروکسید (Sodium hydroxide)یا کاستیک سودا (Caustic Soda) یا سود سوزآور با فرمول شیمیایی NaOH که ماده‌ای جامد و سفید رنگ با دمای ذوب ۱۳۹۰درجه سانتی‌گراد و چگالی ۲٬۱۳ می‌باشد. سود پرک ، به سهولت می‌تواند رطوبت هوا را جذب نماید و به همین دلیل، باید هنگام حمل و نقل، تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار گیرد.

سود پرک در تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن، هنگام استفاده باید مورد توجه قرار گیرد. آب پوش های آن شناخته شده‌اند و محلول قلیایی قوی در آب پدید می‌آورد، یعنی در آب بطور کامل به یون‌های تشکیل دهنده‌اش ( +Na) و (-OH) تفکیک می‌شود.

سود پرک

پرکاستیک به دلیل ویژگی هایی که دارد در صنایع مختلف بسیاری کاربرد دارد .

کاربرد سود پرک :


– خنثی سازی اسید
– تولید صابون و مواد شوینده
– صنایع کاغذ و پالپ
– صنایع نفت و گاز
– صنایع دارویی
– فرآوری آلومینیوم

سود پرک چیست ؟

در ادامه مختصری از این صنایع را ذکر کرده ایم:

مهمترین و قدیمی ترین کاربرد در صنایع کاغذسازی است که علاوه بر کاهش هزینه های تولید آن موجب بهبود شفافیت و سفیدی کاغذ می شود.
صنایع پتروشیمی یکی دیگر مصرف کنندگان عمده این ماده می باشد که در حفاری چاه های نفت به منظور سولفور زدایی مورد استفاده قرار می گیرد.
سود پرک خوراکی در صنایع غذایی نظیر تولید نوشابه و مواد لبنی مصرف می گردد. همچنین در شستشوی میوه و سبزیجات هم کاربرد دارد.
در تصفیه آلومینیوم از سود پرک استفاده زیادی می شود.
مصارف خانگی سود سوز آور در جهت نظافت و شستشو می باشد.
امروزه بسیاری از قالی شویی ها از سود پرک به جای شامپو و پودر شوینده استفاده می کنند.
توان چربی زدایی سود کاستیک موجب شده تا حجم زیادی از آن برای تولید صابون استفاده شود.


دیگر کاربرد های سدیم هیدروکسید پرک در صنایع تولید سرامیک ، تصفیه روغن ، تولید الکل ، چرم سازی و دباغی ، پخت مربا و تلخی گیری زیتون ، داروسازی ، صنایع بازیافت ، لوله بازکن ، شستشوی مخازن و ماشین آلات و … می باشد.