تعمیر بخاری برقی فن دار


تعمیر بخاری برقی فن دار


قبل از هر چیزی بهتر است با بخاری برقی فن‌دار و طریقه کار کردن آن آشنا شویم. این مدل بخاری نیز همانند بخاری برقی المنت دار برای تولید گرما از المنت استفاده می‌کند. با این تفاوت که در این مدل بخاری، گرمای تولید شده توسط یک فن به محیط بیرون داده می‌شود. بنابراین می‌توان آن را مدل جدیرتر و به‌روزتر از بخاری برقی المنت‌دار دانست. خصوصا آنکه سرعت بالایی نیز در گرم کردن فضای داخل دارد. هر چند که طبیعی است میزان مصرف برق آن نیز بیشتر است.

تعمیر بخاری برقی فن دار

 

این بخاری از برخی قطعات شکل گرفته که حین خرابی، به احتمال زیاد یکی از قطعات آن دچار مشکل شده است. از اجزای این بخاری می‌توان به بدنه، فن، سیم‌کشی، ترموستات، کلید و برخی موارد دیگر اشاره کرد. احتیاج به تعمیر بخاری برقی فن دار احتمالا به علت آسیب بعضی از قسمت‌های مذکور بوده که ما در ادامه به برخی از رایج‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

دلایل خرابی بخاری برقی

 

تعمیر بخاری برقی فن دار به علت خرابی فن


فن وظیفه مهمی را در این نوع بخاری بر عهده دارد که در صورت خرابی، به نوعی بخاری از کار خواهد افتاد. در بسیاری از موارد فن بخاری بنا به علت‌های مختلف از کار خواهد افتاد و اصطلاحا می‌گویند فن سوخته است. در این حالت نیاز به تعویض فن بخاری برقی دارید. با این حال، در برخی موارد نیز ممکن است فن بخاری سالم باشد و مشکل از کلید بوده باشد.

خرابی سیم کشی و ترموستات بخاری برقی


این نوع مشکل نیز یکی از ایرادات اساسی بخاری برقی فن‌دار است که باعث می‌شود بخاری روشن نشود. البته برای عیب یابی سیم‌کشی بخاری برقی ابتدا پریز برق را چک کنید. در برخی موارد امکان دارد که روشن نشدن بخاری برقی بخاطر آسیب‌های مرتبط به ترموستات آن باشد.

تعمیرات به علت خرابی المنت‌ها


همانطور که گفتیم المنت‌ها وظیفه مهمی را بر عهده دارند. بنابراین اختلال در عملکرد آنها سبب کم شدن گرمای بخاری یا حتی از کار افتادن آن خواهد شد. در صورت کم شدن گرمای بخاری بهتر است که حتما المنت‌ها را بررسی کنید.

تعمیر بخاری برقی المنت دار


بخاری برقی المنت‌دار نیز بسیار شبیه به نمونه فن‌دار آن است. با این اختلاف که در اینجا گرمای تشکیل شده توسط المنت، به وسیله تابیدن مستقیم به محیط بیرونی انتقال داده می‌شود. پس به این نوع بخاری، هیتر تابشی نیز می‌گویند. نیاز به تعمیر بخاری برقی المنت‌دار نیز ممکن است ناشی از خرابی یک یا چند مورد از این قطعات باشد. با این حال، ما به مهم‌ترین ایرادات رایج در تعمیر بخاری برقی المنت دار اشاره می‌کنیم.

 

برق دار بودن بدنه


در برخی موارد ممکن است بدنه بخاری دارای برق باشد که به احتمال زیاد ناشی از لخت شدن سیم‌ها و سوختگی آنها باشد. هر چند بهتر است موارد دیگر را نیز چک کنید.

 

خرابی کلید یا سیم کشی


در برخی از موارد امکان دارد که بخاری اصلا روشن نشود. در این حالت ابتدا بهتر است جریان برق را چک کنید. ابتدا نیز بهتر است سراغ پریز برق بروید. جدا شدن فاز یا نول از ترمینال چینی نیز ممکن است مشکلات مشابهی را به وجود آورد که باید آن را بررسی کنید. با این حال، در بسیاری از موارد نیز مشکل از کلید بخاری است. در این حالت چراغ کلید خاموش خواهد بود که به راحتی می‌توانید تشخیص دهید.

 

خرابی المنت بخاری برقی المنت دار


همانگونه که ذکر شد، المنت نقشی کلیدی در بخاری برقی بازی می‌کند. در برخی مواقع امکان دارد که روشن نشدن بخاری ناشی از خرابی المنت باشد. معمولا شکستن المنت باعث از کار افتادن آن خواهد شد. در اکثر مواقع نیاز است که المنت را تعویض کرده و امکان تعمیر آن وجود ندارد.

سخن پایانی

 

دقت داشته باشید که تعمیر بخاری برقی به دلیل سر و کار داشتن مستقیم تمامی قسمت ها با برق و حرارت می تواند برای شما خطراتی به همراه داشته باشد؛ بنابراین در صورتی که به مسائل فنی این وسیله گرمایشی و ریسک های وسایل برقی آشنایی کافی ندارید بهتر است ریسک نکنید و تعمیر بخاری برقی المنت دار را به یک تعمیر کار خبره بسپارید.